Monday, January 30, 2006

Fiskevise i dur og moll

Fire fembøringer lå
fortøyd ved kaia - en var blå
en var rød med striper på
den tredje sitter jeg i nå

Jeg dro ut i ruskevær
for å fange fisken svær
men forbi det siste skjær
kom jeg faktisk døden nær

Roret knakk på bølgetopp
motoren stanset - jeg gav opp
tenkte: nå er siste stopp
Da med ett - jeg gjør et hopp

"Jeg henter katten hvis dere ikke holder opp
Når katten kommer skal det nok bli stopp"

Varme juleminner steg
barndoms smil seg bante veg
vannet fosset inn som kveg
Da med ett -

"der ble å skue en så klar på himmelens bue,
som en liten stjernesol, som en liten stjernesol"

Fjerde båt var kommet frem
Lyste trygt mot havnen hjem
Jeg lå død i akterstevn
Men jeg våknet opp igjen

Sitter nå i båt og tror
at jeg kjøper ekstra ror
ekstra seil og båtmotor

neste gang jeg fisken stor
fange vil med krok og snor

ja, fange vil med krok og snor
- for jeg vil heimat åt ho mor

0 Kommentarer:

Post a Comment

<< Home